تعهد رهبران بیش از ۸۰ کشور بر کاهش ۳۰ درصدی انتشار گاز میتان تا سال ۲۰۳۰ میلادی

سران بیش از ۸۰ کشور جهان در دومین روز نشست اقلیمی سازمان ملل تعهد کردند، انتشار گاز میتان را تا پایان دهه جاری، ۳۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ میلادی کاهش دهند.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا هم گفت،  کاهش در انتشار گاز میتان، یکی ازموثرین کارها برای حفظ گرمایش زمین به ۱٫۵ درجه سانتی گراد است.

نخست‌وزیر بریتانیا نیز، نسبت به وعده رهبران کشورها برای مبارزه با تغییرات اقلیمی به صورت محتاطانه ابراز خوشبینی کرد، اما هشدار داد، برای مقابله با تغییرات اقلیمی زمین «راه طولانی» در پیش است.

در دومین روز نشست اقلیمی سازمان ملل، سران کشورها درباره جلوگیری از تولید گازهای گلخانه‌ای به توافقاتی دست یافتند.

کانادا تعهد کرده، انتشار این گاز از صنایع نفت و گاز را تا پایان دهه جاری ۷۵ درصد کاهش می‌دهد. گاز میتان پس از دی اکسید کاربن، نقش مهم در گرمایش زمین دارد.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا این اقدام را گام مثبت در جلوگیری از گرمایش زمین خواند و گفت کاهش میزان انتشار گاز میتان «فورا» روند گرمایش زمین را کُند خواهد کرد.

نماینده چین اما در این نشست درخواست برای محدودسازی میانگین افزایش دمای کره زمین به ۱٫۵ درجه سانتی گراد را رد کرده و گفته، طبق توافق پاریس افزایش دو درجه‌ای دما باید مد نظر قرار گیرد.

در همین حال، جوبایدن رئیس جمهوری امریکا غیبت رهبران روسیه و چین در نشست اقلیمی سازمان ملل را اشتباه بزرگ خواند.

باید همچنان گفت؛ تعهد به کاهش گاز میتان تأثیری بزرگ نه تنها بر تغییرات اقلیمی، بلکه بر وضعیت عمومی سلامت مردم خواهد گذاشت.

هند و بریتانیا در این نشست بر اهمیت استفاده از انرژی خورشیدی به عنوان یک منبع تولید برق جایگزین تاکید کردند.

از سوی دیگر، امریکا و امارات متحده عربی یک طرح با پشتوانه چهار میلیارد دالری را معرفی کردند که هدف از آن اصلاح سیستم کشاورزی جهانی متناسب با تغییرات اقلیمی است.

نخست‌وزیر بریتانیا نسبت به وعده رهبران کشورها برای مبارزه با تغییرات اقلیمی به صورت محتاطانه ابراز خوشبینی کرد اما هشدار داد که برای مقابله با تغییرات اقلیمی زمین «راه طولانی» در پیش است.

با این همه نشست سران کشورها در گلاسکو پایان یافت اما این نشست برای دو هفته دیگر ادامه دارد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *